STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ
W DĄBROWIE
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA w DĄBROWIE zwane dalej OSP.
§ 2.
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie;
1.
Ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 tekst jednolity ze zm.)
2.
Ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1229 tekst jednolity ze zm.),
3.
Ustawy z dnia24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003 Nr 96 poz.873)
4.
Niniejszego statutu.
5.
Ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2490 tekst jednolity ze zm.)
§ 3.
Siedzibą OSP jest strażnica w Dąbrowie przy ul. Ks.prof.J.Sztonyka 19
§ 4.
Terenem działania OSP jest miejscowość (zakład pracy) będąca jej siedzibą oraz miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej.
§ 5.
Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną.
§ 6.
Ochotnicza Straż Pożarna jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2
§ 7.
Ochotnicza Straż Pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według wzorów określonych w odrębnych przepisach.
§ 8.
Działalność ochotniczych straży pożarnych opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników.
R o z d z i a ł I I
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 9.
Celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest:
1.
Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami.
2.
Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.
3.
Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.
4.
Rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.
5.
Uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich.
6.
Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
7.
Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej
8.
Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych
9.
Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży
10.Działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka
3
§ 10.
Zadania i cele wymienione w § 9 Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przez:
1.Organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej.
2.Organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych.
3.Przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej.
4.Prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków Osp i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP.
5.Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
6.Organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej.
7.Organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.
8.Prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej, ustawie o organizacji pożytku publicznego i niniejszego statutu.
R o z d z i a ł I I I
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11.
Członkowie OSP mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych, małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych i osoby prawne z wyjątkiem osób wymienionych w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach / Dz.U. Nr 20 poz. 104/.
§ 12.
Przyjęcie w poczet członków następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu przez osobę pisemnej deklaracji.
4
§ 13.
Członkowie OSP dzielą się na:
1.
Członków czynnych,
2.
Członków młodzieżowych drużyn pożarniczych,
3.
Wspierających,
4.
Honorowych.
§ 14.
Członkami czynnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i złożyła przyrzeczenie następującej treści:
„W pełni świadom obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia”.
§ 15.
1.
Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 6 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie.
2.
Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat mogą wybierać i być wybierani do władz OSP.
3.
Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być środowiskowe oraz tworzone w szkołach i placówkach wychowawczych oraz miejscu zamieszkania.
4.
Zasady organizacji MDP określa regulamin organizacyjny MDP zatwierdzony przez Zarząd Główny Związku.
§ 16.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna współdziałająca w rozwoju OSP, wspomagająca finansowo bądź w innej formie jej działalności. Członek wspierający – osoba fizyczna, a w przypadku osoby prawnej jej przedstawiciel ma prawo:
1.
Wybierać i być wybieranymi do władz OSP.
2.
Korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
§ 17.
5
Członkiem honorowym może zostać członek OSP szczególnie zasłużony dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie OSP. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
§ 18.
Członkowie czynni i honorowi mają prawo:
1.
Wybierać i być wybieranymi do władz OSP,
2.
Uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,
3.
Wysuwania postulatów i wniosków wobec władz OSP,
4.
Korzystania z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
5.
Używać munduru i odznak.
§ 19.
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
1.
Aktywnie uczestniczyć w działalności OSP,
2.
Przestrzegać postanowień niniejszego statutu jak też regulaminu i uchwał władz OSP,
3.
Podnosić poziom wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym,
4.
Dbać o mienie OSP.
5.
Regularnie opłacać składaki członkowskie.
§ 20.
Zarząd OSP spośród członków czynnych tworzy się jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 21.
Członkostwo ustaje na skutek:
1.
Dobrowolnego wystąpienia z OSP,
2.
Wykluczenia przez władze OSP z powodu prowadzenia działalności sprzecznej z
postanowieniami niniejszego statutu,
3.
Skreślenia z powodu nie usprawiedliwionego zalegania z opłatą składek za okres
przekraczający 1 rok,
4.
Likwidacji OSP,
5.
Śmierci ,
6.
Likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym.
§ 22.
6
Wykluczenie następuje na podstawie uchwały zarządu OSP. Od uchwały przysługuje prawo wzniesienia odwołania do walnego zebrania w terminie 14 dni od powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania osoba ta nie korzysta praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych w §18 i 19 niniejszego statutu.
§ 23.
W przypadkach szczególnych wykluczenie może nastąpić na mocy uchwały zarządu OSP zatwierdzonej przez walne zebranie.
§ 24.
Osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest zwrócić powierzone jej przedmioty i umundurowanie będące w dyspozycji OSP.
R o z d z i a ł I V
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
§ 25.
Władzami OSP są:
1.
Walne zebranie członków,
2.
Zarząd,
3.
Komisja rewizyjna
A.
WALNE ZEBRANIE
§ 26.
Walne zebranie członków jest najwyższą władzą OSP. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spośród siebie od 5 – 9 członków zarządu, trzech członków komisji rewizyjnej oraz delegatów na zjazd gminny. W składzie większości muszą stanowić osoby, o pełnej zdolności do czynności prawnych.
§ 27.
Do kompetencji walnego zebrania należy:
1.
Podejmowanie uchwał o zmianach i rozwiązaniu OSP,
2.
Rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej z ich działalności,
3.
Uchwalenie rocznego planu działalności i budżetu OSP,
7
4.
Ustalanie wysokości składki członkowskiej oraz podejmowanie decyzji o jej zmianie,
5.
Podejmowanie uchwał w sprawie udzielania absolutorium dla ustępującego zarządu na wniosek komisji rewizyjnej,
6.
Rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
7.
Podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
8.
Podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążeniu, a także o nabyciu i zbyciu środków trwałych,
9.
Podejmowanie uchwał w sprawie zapisów i darowizn,
10.
Wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku OSP RP.
§ 28.
Przebieg walnego zebrania oraz podjęcie na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
§ 29.
Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane raz na 5 lat, a sprawozdawcze raz na rok.
§ 30.
Zwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
§ 31.
Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd OSP:
1.
Z własnej inicjatywy,
2.
Na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
3.
Na żądanie ½ liczby członków OSP,
4.
Na żądanie Związku OSP Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 32.
Nadzwyczajne walne zebranie OSP zwoływane jest przez zarząd w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały lub otrzymania żądania.
§ 33.
Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest obecność co najmniej ½ ogólnej liczby członków czynnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą większością
8
głosów. W razie równości głosów decyduj głos przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz zmiany statutu i rozwiązania OSP są podejmowane większością 2/3 ogólnej liczby głosów w obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 34.
W razie nie odbycia się walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu braku wymaganej liczby członków, zarząd jest zobowiązany przed upływem 14 dni zwołać ponownie walne zebranie według tego samego porządku obrad. Walne zebranie zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków, z wyjątkiem uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i zmian w statucie.
§ 35.
Wybory do władz OSP odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym.
B.
ZARZĄD
§ 36
1.
Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika straży, sekretarza, skarbnika, a także może wybrać dwóch wiceprezesów, członka do spraw młodzieżowej drużyny pożarniczej, kronikarza, gospodarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa.
2.
Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
§ 37.
Do zadań zarządu należy:
1.
Reprezentowanie interesów OSP,
2.
Realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania,
3.
Zwoływanie walnego zebrania,
4.
Niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o zmianie statutu,
9
5.
Informowanie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o swoim składzie, o miejscu zamieszkania członków, a także o adresie siedziby OSP najpóźniej w ciągu miesiąca od momentu wyboru lub wprowadzenia zmian,
6.
Udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępniani do przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością,
7.
Opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie opracowań z ich wykonania walnemu zebraniu,
8.
Zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych,
9.
Przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP,
10.
Przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
11.
Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
12.
Dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań
13.
Rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP,
14.
Wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu, a nie przypisanych kompetencjom walnego zgromadzenia.
§ 38.
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje całokształtem prac zarządu.
§ 39.
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 40.
Do ważności uchwał jest wymagana obecność co najmniej ½ ogólnej liczby członków zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów. W razie różnej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
§ 41.
Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
§ 42.
10
Naczelnik kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.
Do naczelnika należy:
1.
Wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno-technicznych.
2.
Organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP.
3.
Czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP.
4.
Kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą.
5.
Kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych.
6.
Dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji.
7.
Opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony ppoż. miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 43.
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
1.
Pochwałę ustną,
2.
Pochwałę w rozkazie naczelnika straży,
3.
Wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
4.
Sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 44.
Za niewłaściwe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
1.
Upomnienie ustne,
2.
Nagana w rozkazie naczelnika straży ,
3.
Wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
C.
KOMISJA REWIZYJNA
11
§ 45.
Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
1.
Przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich.
2.
Składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP.
3.
Przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności.
4.
Wnioskowanie o udzielenie zarządowi absolutorium ustępującemu zarządowi.
§ 46.
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 47.
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
§ 48.
1.
Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nieprzekraczającej 1/3 ustalonego składu. Zmiany te muszą być zatwierdzane na najbliższym walnym zebraniu.
2.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
a)
być członkami zarządu, małżonkami członków tego Zarządu ani pozostawać z członkami tego zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b)
być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
c)
otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. (Dz.U. Nr 26, poz. 306 ze zm.)
R o z d z i a ł V
MAJATEK I FUNDUSZE OSP
12
§ 49.
1.
Majątek i fundusze OSP powstają z:
a)
Składek członkowskich,
b)
Dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
c)
Dochodów z majątku i imprez,
d)
Ofiarności publicznej,
e)
Wpływów z działalności gospodarczej.
2.
Zgodnie z art.10 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003 Nr 96 poz.873) stowarzyszenie prowadzi nieodpłatnie swoją działalność.
§ 50.
1.
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków OSP.
2.
Zabrania się:
a)
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b)
przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c)
wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
13
d)
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
R o z d z i a ł V I
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 51.
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie OSP większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 52.
Wniosek o rozwiązanie OSP względnie zmianę statutu może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 53.
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 54.
W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania komisję likwidacyjną ustala organ rejestrowy.
§ 55.
Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na własność Gminy Dąbrowa. Natomiast sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.